විභාගය ජය ගන්න බුදුදහමෙන් නොවරිදින මඟ මෙන්න

පහේ ශිෂ්‍යත්ව විභාගය සහ උසස්‌ පෙළ විභාගය ඉදිරියේදී පැවැත්වීමට නියමිතයි. තරග විභාග මානසිකත්වය නිසා තම දරුවන් මෙම විභාගයෙන් සමත් කරවන්නට දෙමවුපියන් නොකරන දෙයක්‌ නොමැති තරම්. නැකත් බලමින්, යන්ත්‍ර මන්ත්‍ර පළඳවමින්, දේවාල ගානේ ගොස්‌ පූජා තබමින් තම දරුවන් විභාගයෙන් සමත් කරවීම සඳහා දෙමවුපියන් කටයුතු කරන බව පෙනෙනවා. මෙවැනි මිථ්‍යාදෘෂ්ටික පිළිවෙත් වෙනුවට මෙම පිරිස වෙත ධර්ම මාර්ගයෙන් තෙරුවන්ගේ ආශිර්වාදය ලබාගැනීමේ ක්‍රමවේදයක්‌ විස්‌තර කර දෙන මෙන් නමස්‌කාර පූර්වකව ඉල්ලා සිටිමි.

ධර්මානුකූලව තෙරුවන් කෙරෙහි ශ්‍රද්ධාවත්, උප්පැන්න සහතිකයෙන් බෞද්ධයෙක්‌වීමත්, කියන අර්ථයන් දෙක අහසයි පොළවයි වගේ වෙනස්‌ අර්ථ දෙකක්‌. මුලින්ම උප්පැන්න සහතිකයෙන් බෞද්ධයෙක්‌ වෙන පිංවතා, අර්ථවත් ආකාරයෙන්, තෙරුවන් කෙරෙහි ශ්‍රද්ධාව වෙත යොමු කරන්නේ, කල්‍යාණමිත්‍ර ආශ්‍රය තුළින් මතුකොට ගන්නා උතුම් ආර්ය අෂ්ටාංගික මාර්ගයයි. වර්තමාන සමාජය උතුම් ආර්ය අෂ්ටාංගික මාර්ගයෙන් පෝෂණය වූ තෙරුවන් කෙරෙහි ශ්‍රද්ධාවෙන් බැහැරව, උප්පැන්න සහතිකයෙන් බෞද්ධයෙක්‌ වීමේ ප්‍රවණතාව දෙසට වේගයෙන් ඇදී යනවා. මනුෂ්‍ය සමාජය තුළට මේ විනාශය කාන්දුවන්නේ, පංචනීවරණ ධර්මයන්ගේ තීව්‍රභාවය නිසාමයි කියලා බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කරනවා. කල්‍යාණමිත්‍ර ආශ්‍රයේ ඇති දුර්වලභාවයන් නිසාම, උතුම් සද්ධර්මයේ සුන්දර වූද, අසුන්දරවූද, හේතුඵල ධර්මයන් පංචඋපාදානස්‌කන්ධ ලෝකය තුළ ගලාගෙන යනවා.

බුදුරජාණන්වහන්සේ දේශනා කරනවා. පිංවත් ඔබ දුකට අකමැති නම්, කරුණාකර, සැපයට කැමැති වෙන්නයි කියලා. සැපයට කැමති වෙන පිංවතා, මුලින්ම පංචනීවරණයන්ගෙන් ලබන මිච්ඡා සැපයත්, සප්ත බොඡ්Cධංග ධර්මයන්ගෙන් ලබන සම්මා සැපයත් අතර ඇති ධර්මානුකූල වෙනස, අපි හඳුනාගන්න ඕනේ. වර්තමාන සමාජය සම්මා සැපයෙන් බැහැරවෙලා, මිච්ඡා සැපයන් සොයාගෙන යන, තෝතැන්නක්‌ බවට පත් වෙලා තිබෙනවා. මේ මිච්ඡාඅංග සොයාගෙන යන ගමනේදී, සමාජයේ සටන්පාඨය වෙලා තිබෙන්නේ කාලා, බීලා, විනෝදවෙලා, සතුටුවෙලා, ජීවිතය විඳිමු කියන අර්ථයයි. මගේ සල්ලි, මගේ රූපය, මගේ ලස්‌සන, මම පරිහරණය කරන්නේ මට ඕනේ විදිහටයි. අබුද්ධෝaත්පාද කාලවලට අයිති අමනුෂ්‍ය මිනිස්‌ චින්තයන්a. වර්තමානයේ නැවතත්, අපේ චින්තනයන් බවට පත් කොට ගැනීමේ, ව්‍යායාමයක්‌ සමාජය තුළ දක්‌නට තිබෙනවා.

කාමයේ ආශ්වාදයේ ඇති කෙටිභාවය, රූපයේ ආශ්වාදයේ ඇති කෙටි භාවය නොදන්නා මනුෂ්‍යයෝ, කාලා, බීලා, විනෝදවෙලා, ජීවිතය විඳිමු කියන මනුෂ්‍යයෝ, සිත්සේ ජීවිතය විඳලා මැදි වයසට එනකොට, පිළිකා, හෘදයාබාධ, අක්‌මා, වකුගඩු රෝග, දියවැඩියාව වැනි බරපතළ රෝගාබාධයන්ට පත්වෙනවා. කාලා, බීලා විනෝදවෙමු සංස්‌කෘතියේ, සෑම සාමාජිකයෙක්‌ම, මියපරලොව යන්නේ, අසිහියෙන්, රෝහල්වල දැඩි සත්කාර ඒකකවල බරපතළ ආකාරයට, කායිකව, මානසිකව පීඩාවන්ට පත්වෙලා. බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කරනවා සිල්පද දුර්වල කොට ගන්නා පුද්ගලයා අසිහියෙන් මියයනවාය කියලා. පිංවත් ඔබ අසිහියෙන් මිය යන කෙනෙක්‌ දකිනකොට, එම මියයන පිංවතා තුළින්, දුශ්ශීලභාවයේ ධර්මානුකූල ඵලයන් දකින්න. දික්‌කසාද, ගණිකා වෘත්තිය, නපුංසකත්වය සඳහා සමාජය තුළ ඇති වටිනාකම වැනි ධර්මතාවයන්, කාලා බීලා විනෝදවෙලා ජීවිතය විඳිමු කියන සංස්‌කෘතියේ අතුරුඵලය වීමයි. කල්‍යාණමිත්‍ර ආශ්‍රය දුර්වල, ඇස්‌ ඇති ජාති අන්ධයන්, කන්නාඩි දැම්මත් ලෝකය දකින්නේ අඳුරෙන්මයි. ධර්මයේ දැස්‌ අන්ධ මිච්ඡා සැපයේ අවසාන ඵලය සතර අපායයි. සමාජය තුළ ජීවත් වෙන, යම් පුද්ගලයෙක්‌. යම් කණ්‌ඩායමක්‌, යම් ආයතනයක්‌ ඔබට අතදිගු කරන්නේ, කාලා බීලා, විනෝදවෙලා ජීවත් වෙමු කියන සංස්‌කෘතියට නම්, ඒ ඔහු ඔබට අත දිගු කරන්නේ, ඊළඟ පටිච්චසමුප්පන්න ජීවිතයේදී, වීමෙන් ඔබව අනිවාර්යයෙන්ම සතර අපායේ උපතකට කැඳවාගෙන යන්නයි. අපේ රටේ සුන්දර කාන්තාවක්‌ ජීවත් වුණා. ඇය සිත්සේ කාලා, බීලා, විනෝද වුණා. තමාගේ සුන්දර රූපය තමන්ටත්, අනුන්ටත්, සිත්සේ සතුටුවෙන්න අවස්‌ථාව ලබා දුන්නා. ඇය මැදි වියේදී අනපේක්‍ෂිත ආකාරයෙන් මිය යනවා. මරණින් පසු ඇයගේ පටිච්චසමුප්පන්න උපත සිදුවෙන්නේ, රිලා රංචුවක රිලවියක්‌ හැටියටයි. බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනාd කරනවා කාමයේ ආශ්වාදය කෙටියි, රූපයේ ආශ්වාදය කෙටියි කියලා. නමුත් සමාජය දැන් පිළිගන්න කැමැති, බුදුරජාණන් වහන්සේ කියන දෙය නොවේ. දුක තුළ බැසගෙන ජීවත් වෙන සමාජය තුළ දුක පැටව්ගස්‌සවන මාර දූතයන්ගේ, මාරදූතියන්ගේ මච්ඡා ධර්මයනුයි. මෙවැනි සමාජයක ජීවත්වෙන, අම්මා තාත්තා කියන උතුම් අර්ථයත්a, දරුවා කියන උතුම් අර්ථයත්. මිච්ඡා සැපයන් සොයාගෙන යන මාර්ගයට අවතීර්ණ වීම ගැන අපි පුදුම විය යුතු නැහැ. දෙමාපියන් සහ දරුවන් තුළ ඇති, තරග විභාග මානසිකත්වය හේතුවෙන්, තම දරුවන් අන්‍යශීලවෘතයන්ගේ ගොදුරක්‌ බවට පත් කරනවා. 

බුදුරජාණන්වහන්සේ දේශනා කරනවා සම්මා දිට්‌ඨියේ අර්ථයන්ට අදාළව, අම්මා තාත්තා කියන්නේ මහා බ්‍රහ්මයායි කියලා. මහා බ්‍රහ්මයා සතු මෙත්තා, කරුණා, මුදිතා උපේඛා ගුණයන්. අම්මා තාත්තාටත්, තම දරුවන් උදෙසා සකස්‌වෙනවා. දෙවැනිව බුදුරජාණන්වහන්සේ දේශනා කරනවා. ආනන්තරිය පාපකර්මයන්ට අදාළව, රහතන් වහන්සේ මැරීමත්, අම්මා තාත්තා මැරීමත් ආනන්තරීය පාපකර්මයක්‌ය කියල. මෙතැනදී බුදුරජාණන් වහන්සේ අම්මා තාත්තා කියන උතුම් අර්ථය, රහතන් වහන්සේ කියන අර්ථය තුළ තබා තිබෙනවා. සෑම පිංවත් අම්මා කෙනෙක්‌ම, තාත්තා කෙනෙක්‌ම, මේ ධර්මානුකූල යථාර්ථය පිළිගන්න ඕනේ. ඒ පිළිගැනීමයි තෙරුවන් කෙරෙහි ශ්‍රද්ධාව තුළ පිහිටියාය කියලා අර්ථවත්ව කියන්නේ.

ලොව්තුරා බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනාකොට තිබෙනවා නම්, අම්මා තාත්තා තුළ මහා බ්‍රහ්මයාට, උතුම් රහතන් වහන්සේ නමකට අදාළ ගුණයන් තිබෙනවා කියලා, සෑම අම්මා තාත්තා කෙනෙක්‌ම දක්‍ෂ වෙන්න ඕනේ. මේ යථාර්ථය තම තමන්ගේ ජීවිතය තුළින් දැකීමට සෑම අම්මා, තාත්තා, කෙනෙක්‌ම මහා බ්‍රහ්මයා කියන අර්ථය තුළ සිටිමින්. උතුම් රහතන් වහන්සේනමකගේ ගුණයන් තුළ සිටිමින්, තම ලෙයින් පෝෂණය කළ දූදරුවන්ව සද්ධර්මයේ ගුණාත්මකභාවයට යොමු කරමින් මිච්ඡා සැපයෙන් දරුවාව බැහැර කොට , සම්මා සැපයට මාර්ගය කියාදෙන මුල් ගුරුවරයා බවට පත්වීමට දෙමාපියන් දක්‍ෂ විය යුතුයි. නමුත් වර්තමාන සමාජයේ අම්මලා තාත්තලා තම මාතෘත්වයට, පීතෘත්වයට, ධර්මානුකූලව බුදුරජාණන් වහන්සේ පනවා තිබෙන උතුම් ගුණාත්මක භාවයන්a. සිය කැමැත්තෙන්ම මරාගෙන, තම දරුවන්ටත්, දෙමාපියනුත් මිච්ඡා සැපයට පාර පෙන්වන අධර්මයේ මුල් ගුරුවරුන් බවට පත්වීගෙන යනවා. මේ තත්ත්වය සමාජය තුළ මොනතරම් බරපතළ මුහුණුවරක්‌ ගෙන තිබෙනවාද. කීවොත් තම දරුවාගේ අධ්‍යාපනයේ දියුණුව උදෙසා මුදල් වියදම් කිරීමේ සීමාවෙන් ඔබ්බට ගොස්‌ සමහර දෙමාපියන් ගුරුවරුන්ට ලිංගික අල්ලස්‌ ලබාදෙන තැනට, සමාජය පත්වී තිබෙනවා.

අධ්‍යාපන ක්‍ෂේත්‍රයේ මතුවී එන තරගකාරිත්වය, දරුවන් විභාග ජයග්‍රහණය උදෙසා ගන්නා වූ කැපවීම, අධ්‍යාපන ක්‍ෂේත්‍රයේ මිල අධික භාවය. අධ්‍යාපන ක්‍ෂේaත්‍රයේ පහසුකම්, කියන්නේ ධර්මානුකූල හේතුඵල ධර්මයන්, බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කරනවා, අධ්‍යාපනයට, දැනුමට අදාළව සංස්‌කාරයන් සමාජයක වේගයෙන් මතුවී එන්නේ ඒවායේ ප්‍රතිලාභයන් දරුවන් ලබන්නේ ධර්මානුකූල හේතුවක්‌ නිසාය. කියලා. එම ධර්මානුකූල හේතුව තමයි, පෙර ජීවිතයේදී තමන් සරණ ගිය ආගමට අදාළව, පැවිදි මහණ බමුණන්ගෙන් ධර්මය ශ්‍රවණය කරලා. එම ධර්මය සාකච්ඡා කරලා, හොඳ නරක, යහපත, අයහපත, ධර්මය අධර්මය තෝරාගෙන යහපතට අදාළව, ජිවත් වීමේ ඵලයයි කියලා. වර්තමානයේ ජනතාව, පන්සල, පල්ලිය, කෝවිලට සම්බන්ධවීම වැඩි වෙනකොට, මහණ බමුණන්ගෙන් අවවදා අනුශාසනා ලබනකොට, අනාගතයේදී, රටේ අධ්‍යාපන ක්‍ෂේත්‍රය ශීඝ්‍ර වර්ධනයක්‌ වගේම, අධ්‍යාපනය කෙරෙහි ඇති තරගකාරිත්වය ද බොහෝ ම සංකීර්ණභාවයට පත්වීම අනිවාර්ය සිද්ධියක්‌ බවට පත්වෙනවා. මේවා ධර්මානුකූල හේතුඵල ධර්මයන්, ධර්මානුකූල හේතුඵල ධර්මයන් සමාජගත වෙනකොට, අපි දක්‍ෂ වෙන්න ඕනේ, ධර්මය තුළින් අධර්මය මතුකොට ගෙන, ධර්මය තුළින් ධර්මයන්ම මතුකොට ගන්න. 

දරුවන්ගේ විභාග ජයග්‍රහණයන් උදෙසා , දෙමාපියන් නැකත්, ජ්‍යෙdතිෂ, යන්ත්‍ර මන්ත්‍ර, දේවාල වැනි අන්‍යශීලවෘතයන් දෙසට වේගයෙන් ඇදී යැමෙන් සිද්ධ වෙන්නේ දෙමාපියන් සතු මහා බ්‍රහ්මයා උතුම් රහතන්වහන්සේ කියන අර්ථය තුළින් දරුවන්ට සම්මා සැපයට මුල් පාඩම කියා දිය යුතු දෙමාපියන්. තමනුත් තම දරුවනුත් මිථ්‍යාදෘෂ්ඨිය කරා ගමන් කරන මාර දූතයන්, මාර දූතියන් වීම පමණක්‌මයි. තම දරුවාගේ තරග විභාගය සමත් කරන්න ශිල්පද දුර්වල කොට ගෙන, අකුසල් මූලයන් වඩමින්, වර්තමානයේ දෙමාපියන් ගමන් කරන්නේ, මගේ දරුවා විභාගයෙන් සමත් කරවන්න, මම නිරයට වුණත් යන්න සූදානම් ය කියන මාරපාක්‍ෂික ගමනක්‌ නේද? කල්‍යාණ මිත්‍ර ආශ්‍රයේ දුර්වලභාවයෙන්, උතුම් සද්ධර්මය නුවණින් මෙනෙහි කිරීමේ දුර්වලභාවය හේතුවෙන් ඇති වන අදක්‍ෂභාවය නිසාමයි මෙවැනි ඵලයන් සමාජගත වෙන්නේ.

පිංවත් දෙමාපියන් බුදුරජාණන් වහන්සේ සරණකොටගෙන, මුල් කොටගෙන, විවේකීව සිතන්න. බුදුරජාණන් වහන්සේ ව දෙවැනි තැනට දමලා, දුක තුළ ජීවත් වෙන චරිතයක්‌ පූර්වාදර්ශයට ගන්න එපා. පිංවත් ඔබට මුලින්ම ලෞකික දුක තුනීකොට ගන්න අවශ්‍යනම්, දුකෙන් මිදුණා වූ උත්තමයෙකුගෙනුයි අවවාද, පූර්වාදර්ශයන් ගන්න ඕනේ. උතුම් ශ්‍රී සද්ධර්මය කෙරෙහි විශ්වාසයෙන්, ලොව්තුරු බුදුරජාණන්වහන්සේ දරුවන්ගේ ලෞකික සැපයට හේතුවන ආකාරයට දේශනාකොට ඇති ධර්මය කුමක්‌ද කියලා නුවණින් දකින්න. එතැනයි තෙරුවන් කෙරෙහි ශ්‍රද්ධාවට මාර්ගය තිබෙන්නේ. එම මාර්ගය තුළයි ලෞකික සැපයේ සැබෑම අර්ථය තිබෙන්නේ. එතැනයි, පිංවත් දෙමාපියන් මහා බ්‍රහ්මයා කියන අර්ථයට රහතන් වහන්සේ කියන අර්ථයට සැබෑම වටිනාකමක්‌ දුන්නා වෙන්නේ."

බුදුරජාණන් වහන්සේ දරුවන්ට මුලින්ම දේශනාකොට ඇත්තේ ශ්‍රද්ධාවවත්, ශීSලයවත් නොවේ. ශ්‍රද්ධාව ගැන, ශීලය ගැන සිතන්න. තේරුම් ගන්න පුංචි සිත්වලට, ටිකක්‌ ප්‍රමාද වෙන්න පුළුවන්. එම නිසා බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කරනවා දෙමාපියන් දරුවන්ට මුලින්ම කියා දිය යුත්තේ, මෛත්‍රිය ගැනය කියලා. අධ්‍යාපන ක්‍ෂේත්‍රයේ තරගකාරිත්වය තුළ හඹාගෙන යන මේ පිස්‌සු බලු ගමනේදී, දෙමාපියන්ගේත් දරුවන්ගේත් දුර්වලම ධර්මතාවය වෙලා තිබෙන්නෙත් මෛත්‍රිය කියන අර්ථයමයි. බුදුරජාණන් වහන්සේ අංක එකට දේශනා කරන මෛත්‍රිය අපි අන්තිමට දමාගෙන තිබෙනවා.

බුදුරජාණන් වහන්සේ අවවාදයන් දෙවැනි තැනට දමමින් මිච්ඡා සැපයන් සොයායන මිථ්‍යාදෘෂ්ටියට පාර පෙන්වන ගමනක්‌ සමාජය ගමන් කරනවා. 

බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කරනවා ඔබේ දරුවා, සම්මා සැපයේ හිමිකරුවෙක්‌ කරන්න අවශ්‍ය නම්, ඔබේ දරුවාට මෛත්‍රි ප්‍රගුණ කරවන්නය කියලා. තමා තමාට මෛත්‍රිය කරන්න ප්‍රගුණ කරන්න කියලා. පුතේ ඔයා පාන්දර නැගිටලා දත් මැදලා මුහුණ සෝදලා පාඩම් කරලා දෙමාපියන්ට බුද්ධවන්දනාවට මල්ටික කඩලා දීලා, අම්මා සමග වාඩිවෙලා ගාථා සඡ්Cධායනය කරලාá ඔයාගේ කාමරයේ පොත්පත් පිළිවෙළට තබා ගත්තාය කියන්නේ ඔයා ඔයාට මෛත්‍රිය වැඩුවාය වෙනවා. ඔයාගේ යහපත් ක්‍රියාවන් නිසා, අම්මා තාත්තා සතුටුවෙත්දී මහා බ්‍රහ්මයා සතුටු කිරීමේ, රහතන් වහන්සේනමක්‌a සතුටු කිරීමේ පින ඔයාට ලැබෙනවා. තමා තමාට මෙත්සිත වඩන දරුවා දෙමාපියන්ට, ගුරුවරුන්ට, වැඩිහිටියන්ට අකීකරු වෙන්නේ නැහැ. පරිසරයට ආදරය කරන දරුවෙක්‌ වෙනවා. දරුවා තුළ වැඩෙන මෙත් සිත නිසාම, දරුවාට නිරතුරුවම මෛත්‍රියට අදාළ ආනිශංස එකොළහක්‌ ජීවිතයට එකතුවෙනවා. මෛත්‍රියට අදාළ සුන්දරම පළවැනි ආනිශංසය තමයි, මෛත්‍රිය ප්‍රගුණ කරන දරුවාට, දෙවියන්ගේ , මනුෂ්‍යයන්ගේ, අමනුෂ්‍යයන්ගේ ප්‍රියභාවය ආශිර්වාදය ලැබෙනකොට, එම දරුවා දෙවියන් සොයාගෙන දේවාල පස්‌සේ. යන්ත්‍ර මන්ත්‍ර ගුරුකම් පස්‌සේ යන්න අවශ්‍ය නැහැ. මෛත්‍රිය ප්‍රගුණ කරන දරුවාට නිවසේදීම, දෙවියන් ආශිර්වාද කරනවා. දරුවාගේ අතින් අල්ලාගෙන චන්ද්‍ර, බුධ, සිකුරු, සොයාගෙන ජ්‍යෙdතිෂය පස්‌සේ යන්න අවශ්‍ය නැහැ. හිරුට, සඳුට, අධිගෘහිත සම්‍යක්‌දෘෂ්ටික දෙවිවරුන් දරුවාට නිවසේ සිටියදීම ආශිර්වාද කරනවා.

තරගකාරිත්වය නිසාම විභාගයට සූදානම් වන දරුවන්ට රාත්‍රි නින්ද යන්නේ නැහැ. රාත්‍රි සිහියෙන් බියවෙනවා. උදේට අවදිවෙන්නේ නැහැ. නමුත් පිංවත් දරුවන්ට දෙමාපියන් මෛත්‍රිය පුහුණු කරනවා නම්, දරුවා ලබන සුන්දර දෙවැනි මෛත්‍රියේ ආනිශංසය තමයි, දරුවා සුවසේ නිදාගන්නවා. සුවසේ ඇහැරෙනවා නපුරු සිහින දකින්නේ නැහැ. සුවසේ නිදාගන්න දරුවා, නපුරු සිහින නොදකින දරුවා, සුවසේ අවදිවෙන දරුවා, මුළු දවසම ප්‍රබෝධයෙන් ගතකරනවා. අධ්‍යාපන කටයුතු උදෙසා උදාසීනභාවයක්‌ දක්‌වන්නේ නැහැ. දරුවන් මෛත්‍රිය භාවනාව කිරීමෙන් ලැබෙන තවත් සුන්දර ආනිශංසයන් තමයි, එම දරුවාට නිරෝභිභාවය ප්‍රසන්න භාවය ලැබෙනවා. නිරෝගිභාවය නිසාම, අධ්‍යාපන කටයුතුවලදී කාලයෙන් හොඳ ප්‍රයෝජනයක්‌ ගන්න දරුවාට පුළුවන්. අධ්‍යාපන කටයුතු බාධාවන්ගෙන් තොරව සිදු කර ගැනීමට හැකියාව ලැබෙනවා. මෛත්‍රි භාවනාවෙන් ලැබෙන ප්‍රසන්න භාවය නිසාම හැම කෙනෙක්‌ම, ඔබට ප්‍රිය වෙනවා. ඔබ නොදන්න දෙයක්‌ ඔබට කරුණාවෙන් කියලා දෙනවා. මෛත්‍රිය පුහුණු කිරීමෙන් ලැබෙන තවත් සුන්දර ආනිශංසයක්‌ තමයි. වස විසෙන් ඔබට හැකි වෙන්නේ නැහැ. වස විසට වඩා, ගොඩාක්‌ භයානක නපුරු මනුෂ්‍යයෝ සමාජයේ ජීවත් වෙනවා. දරුවාගේ අධ්‍යාපනයට ඊර්ෂ්‍යා කරන, පිංවතුන් සිටිනවා. අධ්‍යාපනයට බාධා කරන්න උත්සාහ කරන පිංවතුන් සිටිනවා. මෙවැනි වස විස සහිත සිත් වලින්, පිංවත් දරුවන්ට වන හානිය, මෛත්‍රිය තුළින් නිෂේධකොට දමනවා. පිංවත් දෙමාපියන් සිතන්aනකෝ, බුදුරජාණන්වහන්සේ දරුවන් උදෙසා දේශනා කොට වදාළ, මෛත්‍රි ප්‍රගුණ කිරීමෙන් දරුවන්ට, මොන තරම් ශක්‌තියක්‌ ලැබෙනවාද කියලා. දෙමාපියන් දරුවන් අන්‍ය ශීල ව්‍රතයන්ට, මිත්‍යා-දෘෂ්ටිකභාවයන්ට ගොදුරු වෙන්නේ නැහැ. විභාගය ගැන සිතමින් බියෙන් ගැහෙමින් ජීවත්වීමෙන් රෝගීභාවයට පත් වෙන්නේ නැහැ. තරගකාරිත්වය නිසා වැඩෙන බලවත්ම අකුසල් මූලයන් වන ලෝහ, ද්වේශ, මෝහ අකුසල් රැස්‌වෙන්නේ නැහැ. වර්තමාන සමාජයේ දරුවන්ගේ අධ්‍යාපන කටයුතු උදෙසා වැයවෙන අධික මුදල් ප්‍රමාණය, සෙවීමට දෙමාපියන් බලවත් ආකාරයෙන්, අකුසල් මූලයන්, සිල්පද බිඳීම් සහ මිච්ඡා ආජීවයේ බරපතළ අකුසල් ජීවිතයට එකතුකොට ගන්නවා. බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කරනවා දරුවන් උදෙසා සෑම අම්මා කෙනෙක්‌ම, තාත්තා කෙනෙක්‌ම සංසාරයේ මහා සාගරයේ ජලයට වඩා, කඳුළු හෙළා තිබෙනවාය කියලා. දරුවන් උදෙසා අකුසල් වඩලා, ශිල්පද දුර්වල කොටගෙන , මිච්ඡා ආජීවයේ යෙදිලා සතර අපායන්ට වැටිලා හෙළුවා වූ කඳුළු ගැනයි බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනාකොට තිබෙන්නේ.

පිංවත් දෙමාපියන් බුදුරජාණන් වහන්සේ කෙරෙහි විශ්වාසය, ශ්‍රද්ධාව ඇතිකොටගෙන තම දරුවන්ව කුඩා කාලයේ පටන් මෛත්‍රි චිත්තය තුළ ශක්‌තිමත් කරන්න. එවිට එම දරුවාට මෛත්‍රියට අදාළ සුන්දර ආනිශංස ධර්මයන් එකොළහක්‌ ජීවිතයට එකතු වෙනවා. එවිට දරුවාගේ වර්තමාන පින කුසලය ශක්‌තිමත් වෙනවා. දරුවන්ට විපාකයට පැමිණීමට ඇති අතීත අකුසල් සංස්‌කාර යටපත්වෙලා යනවා. දෙමාපියන්ට, ගුරුවරුන්ට, වැඩිහිටියන්ට, සමාජයට කීකරු දරුවෙක්‌ හැටියට, අධ්‍යාපනය ලබලා, ගුණාත්මක දරුවෙක්‌ හැටියට, අනාගතයේ තම වයෝවෘද්ධ දෙමාපියන්ට අවංක භාවයෙන් ගරු කරන, උපස්‌ථාන කරන දරුවෙක්‌ බවට පත්වීමේ මාර්ගය මේ උතුම් මෛත්‍රි ධර්මයන් තුළ ගැබ්වෙලා තිබෙනවා. එම නිසා පිංවත් දෙමාපියනි, දරුවෙනි, තරගකාරීත්වය තුළ පොරකන අසුන්දර ලෝකයට, අකුසල් ලෝකයට, පෙරේත ලෝකයට, සුවපත්වේවා යෑයි ම සිතලා තමන් විවේකීව අනාගත ලෝකයේදී අධ්‍යාපනයේ ඇති වටිනාකම හොඳින් හඳුනාගෙන, දෙමාපියන්වත් අකුසලයෙන් බේරාගෙන හොඳින් අධ්‍යාපනය හදාරලා. විභාග සමත්වෙලා, ධර්මයේ සඳහන් වෙන බුදුරජාණන්වහන්සේ ඔබෙන් බලාපොරොත්තු වන උතුම් සම්මා සැපය සාක්‍ෂාත් කොට ගන්න දක්‍ෂ වෙන්න. ඒ උතුම් කර්තව්‍යය සඳහා මෛත්‍රියට වඩා සුදුසු ධර්මයක්‌ නම් භික්‍ෂුව දන්නේ නැහැ.

මෙය සටහන් තබන භික්‍ෂුව, තම භික්‍ෂු ජීවිතයට පුංචි හෝ යම් ගුණාත්මක භාවයක්‌ ලබා තිබෙනවා නම් එම ගුණාත්මක භාවයට අදාළ සංස්‌කාර ජීවිතයට එකතුකොට ගත්තේ මේ සුන්දර මෛත්‍රී සංඥවෙන්මයි. බුදුරජාණන්වහන්සේගෙන් පාර අසාගෙන, මෛත්‍රියෙන් ජීවිතය ජයගන්න භික්‍ෂුවක්‌ පිංවත් ඔබට මේ සටහන තබන්නේ. මේ උතුම් මෛත්‍රි මාර්ගයේ ගමන්කොට භික්‍ෂුවට කොතැනකදීවත් වැරදුණේ නැහැ. පිංවත් දරුවෙනි. දෙමව්පියනි, බුදුරජාණන් වහන්සේ කෙරෙහි විශ්වාසයෙන්, මෛත්‍රියේ ආනිශංස එකොළහ කෙරෙහි විශ්වාසයෙන්, මේ උතුම් මෛත්‍රි මාර්ගයේ පෙරට එන්න. පිංවත් ඔබට මෙලොව පරලොව දෙකම වරදින්නේ නැති බව, භික්‍ෂුවට හොඳටම විශ්වාසයි. මෛත්‍රි චිත්තය තුළ, ශ්‍රද්ධාවත්, ශීලයත්, ත්‍යාගයත්, ජයග්‍රහණයත් ලෞකික සැපයත්, සුන්දරව මුහුවෙලා තිබෙනවා. ඒ නිසාමයි ලෝකයේ සැපයට, අදාළ ඉහළම ධර්මතාවය, මෛත්‍රිය කියලා බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනාකොට තිබෙන්නේ.

රාජගිරියේ අරියඥන හිමි

දිවයින ඇසුරිණි



පහේ ශිෂ්‍යත්ව විභාගය සහ උසස්‌ පෙළ විභාගය ඉදිරියේදී පැවැත්වීමට නියමිතයි. තරග විභාග මානසිකත්වය නිසා තම දරුවන් මෙම විභාගයෙන් සමත් කරවන්නට දෙමවුපියන් නොකරන දෙයක්‌ නොමැති තරම්. නැකත් බලමින්, යන්ත්‍ර මන්ත්‍ර පළඳවමින්, දේවාල ගානේ ගොස්‌ පූජා තබමින් තම දරුවන් විභාගයෙන් සමත් කරවීම සඳහා දෙමවුපියන් කටයුතු කරන බව පෙනෙනවා. මෙවැනි මිථ්‍යාදෘෂ්ටික පිළිවෙත් වෙනුවට මෙම පිරිස වෙත ධර්ම මාර්ගයෙන් තෙරුවන්ගේ ආශිර්වාදය ලබාගැනීමේ ක්‍රමවේදයක්‌ විස්‌තර කර දෙන මෙන් නමස්‌කාර පූර්වකව ඉල්ලා සිටිමි.